martes, 6 de marzo de 2012
carta del sindi´de greuges
Senyora,
-
_. '. '- ' ( ¡
¡
. ~ I i ;' ". , '< t , ,
Núm
. 5502/2008
mc/ra
Amb relació a la queixa que vau presentar referent a la vostra
disconformitat amb l'atenció educativa que rebia el vostre fill Juan José
en el CEIP Mas
i Perera, de Vilafranca del Penedès, us informo que vaig
rebre un informe del Departament d'Educació.
En l'esmentat informe, el contingut del qual us
vam traspassar
verbalment en l'entrevista mantinguda en la nostra institució, es fa
referència a:
Problemes
de coordinació de l'escola amb el centre psincron. El
Departament relaciona les dificultats de relació amb el fet de ser un
servei privat, escollit pels pares en comptes d'optar pel centre de
salut pública infanto-juvenil. L'administració entén que si el
vostre
fill hagués estat atès al eSMI] s'hauria facilitat la fluïdesa i la
coordinació amb l'EAP
i amb els professionals del centre docent.
El Departament manifesta que aquest centre demanava coordinació
només quan la família ho creia necessari
; que la coordinació es va fer
a través d'una neuropsicòloga
; però que vós vau aportar uns escrits
del D
r. Artigas, neuropediatra i psicòleg del centre, el qual atribueix a
problemes vinculats amb l'escola l'agreujament de l'estabilitat
emocional de l'alumne, en dos dels quals recomana la no assistènc
ia
del
vostre fill a l'escola.
Però tant la Inspecció educativa, com la direcció del centre
i l'EAP
valoraren
que els problemes d'adaptació a l'escola no estaven
justificats,
i que en cap moment s'havia produït cap contacte entre
aquests serveis
i l'esmentat doctor per contrastar les opinions.
Síndic de Greuges de Catalun
ya
Pass
eig de Lluís Companys, 7
08003
Barcelona
Tel.
933 018 075 Fax 933 013 187
sindic@sindic.cat
www.sindic
.cat
t
,I
1\
f
Restricció de
contactes amb la família. El Departament d'Educació afirma
que no es va posar cap restricció en la comunicació del centre amb la
família; que el curs passat es van
mant~nir 3 reunions formals, 3
converses sense cita prèvia i 2 converses telefòniques; que en aquest
curs només s'ha mantingut una reunió formal a l'inici de çurs
i
alguna conversa telefònica per raó de la inassistència a classe
.
Quant a la persona de referència, l'Administració fa constar que es va
establir que es mantindrien dues entrevistes per trimestre
i també en
el cas que es produís una crisi; així com que la persona de contacte
seria la mestra d'educació especial de la USEE
.
No
substitució de vetllador i d'hores de vetllador al menjador. En l'informe
del Departament s'afirma que la baixa del vetllador assignat va ser
coberta el mateix dia; que els vetlladors no han de tenir una formació
especial; però el vetllador del vostre fill tenia la formació de mestre
d'educació especial.
Atès que el Departament no es fa càrrec del vetllador a les hores de
menjador, el centre va fer gestions amb l'Ajuntament
i es va
aconseguir un vetllador específic per atendre l'infant individualment
al migdia a raó de 10 hores setmanals
: 5 per dia.
Atenció escolar a l'alurnne.
El Departament exposa que des de març de
2006, moment en que es va produir la incorporació del vostre fill al
CEIP Mas i Perera, l'equip del centre es va coordinar amb l'EAP per
acordar unes pautes
i realitzar una adaptació de les tasques de
l'alumne
, .amb coordinacions ordinàries en què amb n"'lolta
freqüèncía es va tractar d'aquest alumne i es van fer també
coordinacions específiques per a elL
La
planificació educativa, així com l'evolució escolar es van valorar
com correctes
i la relació amb els altres alumnes era bona, amb
vincles especials amb un grupet d'alumnes
i participació en les
activitats de l'escola llevat de les ocasions en que els pares decidien
que no hi participés, realitzava les mateixes tasques que els altres
alumnes amb les adaptacions pertinents i comptava amb els suport
necessaris de l'equip docent
, la mestra d'educació especial, la
coordinació amb l'EAP
i els vetlladors. Es considerà que es tractava
d'una integració total a l'escola ordinària amb més recursos per
atendre un alumne amb aquestes característiques
.
2
Canvi
de cen.tre. El juny de 2008 vós vau demanar canvi de centre però
després
vau desist~r; aquest curs 2008-2009 vau presentar una
sol.licitud formal a
la OME de Vilafranca el 13 de gener i vau desistir
el dia 21 per presentar una
nova sol.licitud a Vilanova., la qual cosa
només seria
possible amb un ca.nvi de domicili.
L'informe del Departament
conclou amb una valoració de l'escola sobre
el
vostre fill clarament positiva; que el centre considera que els
contactes amb el Psincron han estat insuficients; que hi ha hagut
molts
contactes
de l'escola amb els pares, amb un nombre important de
reunions.
També l'inspector de zona us ha rebut en diverses ocasions.
Per la meva banda, un
cop analitzada la documentació i la informació
que consta en l'expedient, he recordat en pdmer lloc les
principals
discrepàncies
entre les valoracions de la família de l'alumne i les dels
serveis educatius,
i fet arribar al Departament d'Educació algunes
consideracions. Cal dir que no s'observa, en la documentació que obra
en
l'expedient, que des del centre Mas i Parera ni des dels diferents
serveis educatius
s'actués de forma irregular: es va assignar una plaça
en un centre
que es va considerar el millor per atendre'l i que tenia els
recursos especialitzats necessaris; no
hi ha indicis que l'alumne no fos
atès correctament des del punt
de vista pedagògic, perquè la seva
atenció escolar va ser objecte continuat de reunions de coordinació
entre l'escola
i l'EAP.
En aquest
sentit s'observen els esforços re&.litzats~ però no podem
deixar de
constatar que alguna cosa va fallar ni tampoc els problemes
existents
en el dia a dia escolar del Iuan José en els darrers temps en
qu
e va ser alumne del CEIP Mas i Parera iJ sobretot, el canvi en
Palumn
e des que va cmn.ençar a assistir al CEIP El Margalló.
Si
bé els primers cursos en que el Juan José va ser alumne del CEIP Mas i
Parera l'evolució
personaï i escolar de l'infant no van presentar ·
dificultats
més enllà de les derivades de les seves necessitats especials, i
la
coLlaboració amb la família va ser positiva, en el curs 2008-2009 van
sorgir els
prÍlTlers desacords de la família i els primers símptomes de
malestar de l'alumne
.
A banda del canvi que
ha comportat el trasllat de centre i de les
importants discrepàncies entre la
valoració de la família de l'alumne i la
valoració dels
serveis educatius, especialment amb referència als
resultats acadèmics
i a la seva evolució i integració, la situació que ~ 'ha
pÀ
] ante.j at en aquesta quen.¡ ;a em pm1:a a r.. er~vos arn° b ar a 1g unes
cQnsideracions.
3
En primer lloc, des de la perspectiva
que donen els cinc mesos
d'escolarització d'aquest alumne en el CEIP El
Margalló, sorprèn que en
el nou centre
escolar, l'actitud i la conducta del Juan José ha.gi estat
radicalment diferent a'les que
Mostmva en el CElI" Mas i Parera. En els
darrers temps
en aquest centre havia tingut conductes disruptives,
s'havia mostrat violent,
havia estat sancionat sense activitats i/o apartat
dels
altres alumnes, li havia hagut de ser aplicada una contenció física,
en el
nou centre no ha presentat problemes de conducta, es mostra
content,
no és considerat problemàtic, i no hi ha hagut necessitat
d'imposar-li
càstigs.
En
el mateix sentit, la família manifesta que el centre ha donat mostres
d'interès
per ell des del primer moment, tant des de direcció com dels
mestres que 1'atenen"
Per la informació de què disposo,
en una setmana al CEIP El Margalló
l'alumne era un
altre, i és en aquest punt en que manifestar també la
vostra
queixa, pel que enteneu com una manca d'ajuda per part de
l'Administració per un canvi de
centre. En constatar-se les dificultats del
vostre fill en el CEIP Mas
i Parera, i com la relació escola -alumne i
escola-família
s'anava conflictuant, si no haguéssiu canviat de domicili,
el trasllat de centre no s'hauria produït
, i la situació escolar del ]uan
José, lluny
de normalitzar-se hauria pogut empitjorar. Si bé és veritat
que
al juny de 2008, vau desistir de la sol.licitud de trasllat de centre del
seu fill, no s'observa que en el curs escolar
2009-2010 les esmentades
dificultats
fossin considerades "circumstàncies excepcionals" que
justificarien
un canvi d'escola fora del període establert.
En segon lloc,
pel que fa. a les dificultats de coordinació amb el centre
d
e salu.t mental Psincron, es diposita en el fet que és un servei privat la
causa
de les dificultats de coordinació entre l'escola i l'esmentat centre;
s'afirma
que si l'alumne fos atès al eSMI} la relació amb l'escola hauria
estat fluïda ja
que mantenen coordinacions regulars; es diu que els
contactes
entre el centre de salut mental i l'escola al llarg d'aquests
cursos
han estat insuficients, però es deixa constància dels
desplaçaments
de la neuropsicòleg al centre docent i dels contactes
telefònics
mantinguts per aquesta professional amb l'EAP. Finalment, es
retreu que
el centre Psincron emeti els seus informes signats pel director
d
. e l centre, que no h a acu d.. l' t ]:'na1. a l' esco~1a , pera' no es te, en compte que
la
neuropsicòleg que tracta el Juan José sí que s'ha coordin.at anIb els
serveis
educatius, .
4
(
"1 :
!
¡
.I
l
En
aquesta qüestió, considero que el posiciona:ment de l'escola i dels
serveis educatius, mostra una
valoració poc positiva del centre,
probablement pels
informes em.esos que relacionaven l'estat psicològic
de
l'alumne amb l'escola, i en els que s'aconsellava la no assistència a
dassedurant un període de temps. Entenc que era la valoració dels
professionals
que tracten el Juan José, i que hauria d'haver estat
acceptada
com a tal, i no tractar les absències com un absentisme
escolar.
D'acord amb
això he recordat que el crèdit a un informe fnèdic i la
coordinaci6 entre Pescola
i un centre de salu.t mental infanti¡~ hauria
de ser independent del fet que el centre sigui públic" privat;
que en el
treball en
xar.,{a dels diferents serveis del sistema de benestar que
intervenen
en la situació d'un alumne, l'intercanvi d'informació,
l'acceptació
de la intervenció dels altres professionals i el respecte a les
funcions de cada institució son cabdals per rèxit del treball de tots.
Especialment en el cas d'un alumne que pateix diverses afeccions
de
salut que afecten el
sistema nerviós i l'estat psicològic i emocional.
Quant al que vós exposeu com a restriccions de visites, des
del
Departament es
fa constar que el nombre de reunions i contactes telefònics
entre els
diversos serveis educatius i la famíIía és important; que no és habitual
trobar-se
tantes vegades amb
la mare d'un alumne; que l'inspector l'ha rebut en
diverses
ocasions i un alt nombre de trucades, però també es diu que en el
darrer curs es van
establir dues entrevistes per trimestre i també en el
cas qüe es produís una crisi. En aquesta qüestió he dit al Departament
que
considero que la freqüència de l!=u.nions entre l'escola i la família
dels alumnes ha de serIa que es necessita en cada cas per assolir la
col.laborad6
i el compromís de tota la comunitat educativa; això és
especialment
rellevant en els alumnes amb n.e.e. i en escolarització
inclusiva.
El límit només hauria de ser ia manca d'utilitat o eficàcia
d'aquests
contactes, però cap altre, si és en benefici de l'evolució
positiva de l'alumne
.
Finalment,
dir-vos que compartim la voluntat del Departament
d'avançar
en l'escola inclusiva, :("nodel recomanat per les cartes de drets
dels Infants
i per la nostra normativa; que sóc conscient que aquest
model
comporta una major complexitat que els models parcialment o
totalment
segregadors i que requereix abocar-hi recursos humans i
materials, formació
í assessorament als mestres; informació completa i
continuada als
pares dels alumnes, però també un canvi de perspectíva,
que permeti
adequar-se a cada alumne i treure'n el seu màxim
potencial.
.
En altres
paraules, de la mateixa manera com des de diferents àmbits es
treballa per
fer les ciutats "amigables" per als infants (chíIdJriendly citi es),
l'opció
inclusiva hauria de portar aparellat fer l'escola "amigable" amb
els alumnes
i les seves famílies (childfrienIy schools), amb un concepte
ampli
de comunicat educativa.
Aquestes consideracions
les he fet arribar a l'Administració per tal que
puguin
ser útils en l'anàlisi dels elements diferenciadors que han pogut
intervenir
en la situació del vostre fill, i de les propostes de millora que
puguin sorgir pe
r afavorir els alumnes amb necessitats educatives
especials.
Per
la meva banda, dono per finalitzades les meves actu.adons i us
agmei
~(JI la vostra confian.ça.
cordialmeIl~
1
;¡I
/
<
Ir
--//
l
,~ j
Rafael Ribó
Síndic
Barcelona,
2 de juliol de 2009
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario